Uskoni etsii ymmärrystä, mutta ei epäile

Mitä tulisi uskoa? Mikä on oikein? Mikä on väärin? 

Mikä on tärkeää? Mikä on kehällistä?

 

Miksi kristityt ajattelevat monista (kieltämättä isoista) 

kysymyksistä niin eri tavoin? Onko uskon sisältöä koskevilla

kysymyksillä edes mitään merkitystä? 


On mahdotonta, että voisin rakentaa itselleni sopivan 

version kristinuskosta. Mieluisat opinkappaleet ja moraali.

Mieluisat pyhät riitit. Minun totuuteni ja minun uskoni. 

Se ei vain ole mahdollista. Ei tietenkään ole. Tiedän sen.  


Viime vuosina olen etsinyt vastauksia kristinuskon suuriin 

kysymyksiin. En ole etsinyt skeptisesti vaan uskosta käsin. 

Anselm Canterburylaisen credo, ut intelligam –periaatteen

mukaan, jossa usko on ensisijaista, mutta se etsii korkeampaa

ymmärrystä. Todellinen tieto saavutettiin vain uskossa, eikä

tieto voinut koskaan kokonaan korvata uskoa. (Juti 2013, 92.)


Uskon ensisijaisuus ei Anselmin mukaan merkinnyt, etteikö 

ihmisen olisi pitänyt tavoitella myös tietoa omalla 

ymmärryksellään. Tietäminen oli mahdollista eikä tiedon etsintää

pitänyt laiminlyödä. (Juti 2013, 102.)

 

Ensisijaisesti tieto tulisi saavuttaa uskon avulla, esitti Augustinus.  
Ankara älyllinen ponnistelu sopii älylliselle eliitille, mutta Jumala 
ei suosi eliittiä. Auktoriteettiin tukeutuva usko oli totuuden etsijälle 
luotettava keino perille pääsemiseksi. Ensin tulisi usko,
sitten tiedollinen valaistuminen. (Juti 2013. 98-99.)


Ymmärrystä etsivä usko esittää rohkeasti kysymyksiä, 

myös vaikeita kysymyksiä. Ei kyynisesti, vaan toiveikkaasti etsien. 

Asioiden koettelu on eri asia kuin skeptisyys. 

 

Vastauksien saamiseksi tarvitsen auktoriteetteja. 

En ymmärrä. En ole tarpeeksi viisas enkä tarpeeksi hengellinen. 

Minulla on sokeat pisteeni. En näe kaikkea. En selviä yksin. 

Tarvitsen luotettavia oppaita. Ehdolle tarjoutuvat kyllä monet,

mutta kaikki eivät voi olla oikeassa yhtä aikaa. Suurten 

kysymysten äärellä uskoni Jumalaan ja uskontunnustusten

kristinuskoon ei horju. Päinvastoin, haluan syvemmälle.

 

Usko auttaa ymmärrystä

 

Harva hahmottaa todellisuuden vain matemaattisina 

yhtälöinä. Uskomme monia asioita ja hyvin perustein, vaikka 

emme osaa ehdottoman tiukasti todistaa niitä.

 

Ymmärrystä etsivä usko lienee jotain samankaltaista. 

Usko Jumalaan on lähtöruutumme. On kummallista,

että uskoa täytyy nykyisin jotenkin pyydellä anteeksi tai hävetä.

Selvästi uskonnosta irtautunut valtavirta haluaa toki

torjua kristilliset moraaliopetukset, mutta usko Jumalaan on

mitä luonnollisin asia. Ihmiset ovat aina uskoneet ja yhä 

edelleen uskovat. Usko Jumalaan ei todellakaan ole häviämässä 

mihinkään.

 

Melko harva uskova uskoo Jumalaan vain siksi, että jokin upea

filosofinen perustelu vakuutti hänet vastustamattomasti 

Jumalan olemassaolosta. En itsekään. Usko on ensisijaista.

 

Tämä ei kuitenkaan merkitse, että uskovat olisivat antautuneet

johonkin sokeaan, naiiviin ja järjettömään uskotteluun tai 

silkkaan haihatteluun. Usko on älyllisesti puolustettavissa ja se 

on järkevää. Filosofiset perustelut ovat älyllisesti 

toki varsin haastavia. Niiden ymmärtäminen on työlästä.

 

Sen sijaan monet jumaluskoon kytkeytyvät asiat ovat meille 

uskoville totta itsestään selvästi. Jumalaan uskominen on 

perusteltua, vaikka sitä ei osaisi todistaa. Henkilökohtainen 

kokemus, monista hyvin vastustamattomasti, kertoo 

Jumalasta. Enkä viittaa vain mystisiin hengellisiin 

kokemuksiin. Viittaan elämään, joka on täysin tavanomaista 

ja arkista. Kun jokin on itselle ilmeistä, niin siihen on hyvät 

perusteet uskoa. Olisi omituista torjua jotain, jonka

selvästi näkee.


Arvostettu filosofi Alex Rosenberg kiteyttää

naturalistisen ajattelun, johon hän itse uskoo, seuraavaan 

tapaan. Kaikki tosiasiat, kuten taloudelliset, sosiaaliset, 

poliittiset, biologiset ja psykologiset tosiasiat, selittyvät lopulta

fysiikalla. Alkeishiukkasia koskevat tosiasiat määräävät

kaikki muut todellisuutta koskevat tosiasiat. Mitään tarkoitusperiä

ei ole sen paremmin biologiassa kuin ihmisten mielenliikkeissä. 

Etiikan totuuksille tai moraaliselle vastuulle ei jää sijaa.


Rosenberg on takuulla todella älykäs mies, mutta usko 

Jumalaan sopii paljon paremmin yksiin kokemukseni 

kanssa. Etiikan totuudet ja moraalinen vastuu ovat hyvin

todellisia. Asia on minusta täysin selvä, joten uskon näkemääni. 

 

Miksi en uskoisi sitä, minkä tiedän olevan totta?

Tietäisin pettäväni itseäni, jos kieltäisin yleispätevän moraalilain 

ja moraalisen vastuun. Usko Jumalaan on usein samanlainen 

asia uskoville. Meistä Jumala näyttää olevan olemassa. 

Meistä näyttää itsestään selvältä, että kaikki ei ole fysiikkaa. 

On jotain meitä paljon suurempaa ja viittaan johonkin muuhun

kuin aineeseen ja energiaan.

 

Aukotonta todistusta en tarjoa. Usko auttaa minua 

ymmärtämään, miksi näen, mitä näen. Näkökulmani on toki

täysin omakohtainen ja ehdottoman puolueellinen, mutta samalla

itselleni vastustamattoman ilmeinen. Voin oikeasti tietää myös

asioita, joita ei voida osoittaa faktoiksi luonnontieteellisillä 

menetelmillä. Minusta on outo ajatus, että jos jotain ei

voida löytää laboratoriossa, niin sitä ei ole olemassa.

 

Ihmisellä on vapaa tahto 


Koska Jumala on luonut ihmisen vapaaksi, niin ihmisellä on

vapaa tahto. Voin valita olla syömättä huomenna, jos niin päätän. 

Niin totta kuin näen, haistan ja maistan, yhtä lailla voin

myös valita toisin. 


Sen sijaan maailmaan, jossa ei ole kuin fysiikkaa, kemiaa ja

biologiaa, vapaa tahto ei mahdu. Kemialliset yhdistelmät ja 

aineelliset prosessit pakottavat ihmisen tekemään, mitä ikinä 

hän tekeekään. Päätelmä on järkeenkäypä, jos ei ole olemassa

mitään muuta kuin luonnontieteiden havaitsema maailma. 

 

Kaikkea pyörittää viimein biologian, kemian ja fysiikan lait. 

Kemiallisia yhdistelmiä oleva ihminen tekee vääjäämättä sitä, 

mitä kemian lait käskevät. Selitys kaikkeen on pohjimmiltaan vain

evoluutiossa, aivosähköissä ja välittäjäaineissa. 

 

Ihminen tottelee korkeamman komentoa. Mitä muuta hän voisi? 

Lopulta kaikki tottelee vain fysiikkaa. Kun on vain ainetta ja 

energiaa, niin ei ole vapautta. Liikumme kuin pallot biljardissa.


Ei siis sielua, ei vapaata tahtoa. Mitä lopulta edes on järkevyys? 

Kuka se oikein on, joka "järkeä" käyttää? 

DNA sanelee elämän rytmin. 


Kuinka kukaan voisi olla vastuussa teoistaan? Rosenbergin

mukaan ei olekaan. Kysehän on vain fysiikasta, ehkä kovin

monimutkaisesta sellaisesta emmekä kenties koskaan täysin 

ymmärrä fysiikan lakien yhteyksiä arkitodellisuuteen, mutta 

lopulta kyse on vain siitä. Jokaisen hyvän teon tai rikoksen 

takana on, kun sinne perimmäiselle pysäkille kuljetaan, 

vain biologia, kemia ja fysiikka.


Mitä vastuuta voisi luonnonlailla olla? 

Se vain toimii, ei sillä ole mitään aikomuksia

tai päämääriä. Kivi tippuu maahan. Sitä sanotaan painovoimaksi. 


Vapaa tahto on kuitenkin totta, jatkuvasti kokemaani todellisuutta. 

Niin totta kuin vain voi olla. En käsitä, miten tarkalleen

kaikki aistini toimivat. En osaa antaa niiden toiminnasta

hienostunutta kuvausta, mutta tiedän niiden toimivan. 

 

Se riittää. Luotan niihin. Elän niiden varassa. Kun näen edessäni 

puun, niin näen edessäni puun. Tahdonvapaus on minulle 

samankaltainen kokemus. Voin valita toisin - ihan oikeasti. 


En ole pelkästään kemiallisia yhdistelmiä, vaikka olen myös niitä. 

Kyky valita toisin on itselleni hyvin selvää. En osaa todistaa sitä. 

Elän sitä. Minä "näen" sen.


Haistan ja maistan. Aivan yhtä todellinen kokemus minulle on

harkitseminen, suunnitelmien tekeminen ja eri vaihtoehtojen 

välillä päätösten tekeminen. Se on kokemukseni. 

Hyvin todellista minulle. Kiistatonta.


Esitykseni tahdon vapaudesta on tietenkin karkea yksinkertaistus. 

Esimerkiksi ympäristöllä on valtava vaikutus maailmankuvan ja

ajattelun kannalta. Näin on ollut omallakin kohdallani. 

 

Uskoani ja sen sisältöä voidaan varmasti selittää paljolti

sosiaalisilla tekijöillä. Perhetausta, ystävät, yhteisö ja kulttuuri 

ovat muovanneet maailmankuvaani. Mystistä on, että kykenen 

itse tunnistamaan tuon vaikutuksen. Olen siitä tietoinen.


Mutta voin silti valita toisin. En ole vain geenien ja ympäristön

komentoa totteleva lihakasa. Geenit ja ympäristö eivät selitä 

kaikkea. Minullekin jää rooli. Tiedän sen, vaikka en pysty

todistamaan sitä. Jos teen väärin, olen siitä vastuussa.


Jumalan suunnitelmaan vapaa tahto sopii. Vaikea teologinen

kysymys? Varmasti. Synti on haavoittanut ihmistä. En missään

tapauksessa väitä pystyväni mihin tahansa vain tahdonvoimalla,

varsinkaan pelastamaan itseäni. Vapaus on todellista, 

mutta rajallista.

 

Hyvä ja paha ovat olemassa


On olemassa oikea ja väärä. Hyvä ja paha. Ne ovat todellisia

riippumatta ihmisten mielipiteistä ja maailman ajasta. 

Ne eivät ole vain ihmisten välisiä sopimuksia. Eikä moraali ole

vain evoluution tuottama keksintö, hyödyllinen illuusio. 


Murhaaminen on väärin. Se on väärin, oli sillä evoluution

näkökulmasta hyödyllinen tai harmillinen tehtävä.  

 

Kyse ei ole vain elossa pysymisen tai lisääntymisen kannalta

käytännöllisestä fiktiosta. Huvin vuoksi viattomien 

vahingoittaminen on yksinkertaisesti väärin. Tiedän sen yhtä

hyvin kuin tiedän näkeväni ja kuulevani. En vain voi olla

tietämättä asiaa. Se on objektiivinen totuus. Kovempi fakta

kuin mikään laboratorion testi.


Tehdään selväksi kuitenkin tämä: varmasti moni naturalisti on

oikein hyveellinen ihminen. Siitä ei ole epäilystäkään. Nyt

kyse on eri asiasta. Tässä yhteydessä en ota kantaa siihen,

kuinka eri maailmankuvan omaavat ihmiset oikeasti elävät. 

Naturalisti voi olla, ja onneksi moni onkin, kertakaikkisen 

valloittava ja hyveellinen.


Puhtaan aineellisessa maailmankuvassa moraali ei vain 

oikein voi olla juuri muuta kuin hyödyllinen evoluution luoma

keksintö tai puhtaasti ihmisten välinen sopimus, eräänlainen 

ihmisten rakennelma, jonka ehdot vaihtelevat eri aikoina.  

Pelkästä aineesta on mahdotonta rakentaa objektiivista moraalia.

 

Sitä ei siis ole olemassa. Murhaaminen on väärin, koska 

olemme niin sopineet. Käytöksemme pysyy aisoissa, koska 

evoluution mekanismit ja viime kädessä fysiikan lait 

pakottavat elämään jokseenkin ihmisiksi. Moraali on

evoluution kannalta hyödyllistä - siinä kaikki.

 

Eihän se niin mene. Murhaaminen on väärin, olimme sopineet

mitä tahansa. Velvollisuudet ja hyveet näyttävät toki ilman muuta

erikoisilta, jos päivän päätteeksi on vain fysiikan lakeja. Voiko

painovoimaa kuvata rohkeaksi tai rakastavaksi? Ei se

tunne ihmisoikeuksia, ei puolusta heikkoja.


On olemassa hyvä ja paha, oikea ja väärä. Tämän 

ymmärtämiseen en tarvitse ketään oppinutta. Asia on täysin 

ilmeinen. Oikea ja väärä sopivat maailmaan, jossa on olemassa

Jumala. Kaikkea todellisuutta ei voi nähdä silmällä tai teknisillä 

välineillä. Ehdottoman totista todellisuutta siitä huolimatta.


Ihminen on Jumalan kuva

 

1900-luvulla niin lännessä kuin idässäkin valtiot vihdoin 

olivat täysin irtautuneet kirkon otteesta. Jumalalle ei ollut 

maailmankuvassa tilausta. Kaikki siis hyvin? 


Aleksandr Solzhenitsyn kuvasi kokemusta Neuvostoliitosta: 

“Jos minua pyydetään tänään muotoilemaan mahdollisimman

ytimekäs syy noin 60 miljoonaa ihmistä nielleeseen tuhoavaan

vallankumoukseen, en voi sanoa sitä tarkemmin kuin toistaa: 

Ihmiset ovat unohtaneet Jumalan; siksi kaikki tämä on 

tapahtunut’.” Luku voi olla liioittelua, mutta pointti tulee selväksi: 

miljoonia ja miljoonia kuoli.


Oxfordin yliopiston emeritusprofessori, filosofi, ortodoksi ja yksi

maailman tunnetuimmista kristinuskon puolustajista

Richard Swinburne esittää, että uskolla on täysin perusteltu 

paikka julkisessa elämässä. Voidaan ajatella vaikkapa

Rooman valtakuntaa 4. vuosisadalla juuri kristinuskon 

laillistamisen jälkeen. 


Tuolloin oli tapana hylätä imeväisiä kuolemaan. Tärkeää

ihmisessä oli mentaaliset ja fyysiset kyvyt. Kaikkia ei haluttu,

varsinkaan vammaisia ja tyttöjä. Kristityt torjuivat tämän

jyrkästi, koska ihminen on Jumalan kuva. Näin monet tulivat 

näkemään kristillisen ihmiskuvan arvon. 


Ihminen ei ole ilman Jumalan apua täysin kyvykäs ratkomaan

näitä kysymyksiä. Kiistoja opetuksista tulee Swinburnen

mukaan aina olemaan. Kirkko on tehnyt virheitä, mutta 

vaikkapa 20. vuosisadan todelliset sortajat olivat kaksi 

antiuskontoa: Hitlerin natsismi ja Stalinin kommunismi. 

He halusivat siivota maailman uskosta. (Swinburne 2020.)


Puhuttaessa kristinuskon ja kirkon historiasta tahdotaan

usein keskittää huomio, korostusten kera, erilaisiin

kielteisiin ulottuvuuksiin. Kirkon kiistattomista ja hyvin 

myönteisistä vaikutuksista historiassa tahdotaan vaieta. 

Kerronta vinoutuu ja vääristyy pahoin. Taustalla on 

tietenkin hyvin voimakas asenteellisuus.

 

Kun puhutaan tieteestä ja kirkosta, niin keskustelu kääntyy

Galileon ja paavin vääntöihin, joita on ansiokkaasti tosin

korjailtu. Yleensä ei mainita, että vaikkapa Kopernikus, 

Descartes, de Fermat, Galileo, Lemaitre, Mendel, Pascal 

ja von Neumann olivat katolisia ja monet hyvin syvästi

kiinnostuneita juuri uskonnollisista kysymyksistä. 

(Öberg 2021.) Ikävistä tapahtumista väännetään mieluusti

erittäin kärjistettyjä karikatyyreja, jotka historiantutkimus

on kumonnut jo moneen kertaan.  


Millaista muutosta kirkko ja kristinusko on sitten merkinnyt? 

Vallankumous lienee rankkaa vähättelyä: sairaalat, 

orpokodit, yliopistot, monet tieteen ihmeet, vaikutukset 

lainsäädäntöön ja ihmisten oikeuskäsitykseen ja kristinuskon

leviämisen mukana levinnyt käsitys ihmisen arvosta 

Jumalan kuvana nyt vain joitakin mainitakseni. Ihmiskuva

muuttui täysin toisenlaiseksi kirkon vaikutuksen myötä. 

(Näistä mm. James Hannam, David Bentley Hart,

Thomas Woods, Tom Holland.)


Kun kysytään “voiko kirkko koskaan sovittaa syntejään”,

olisi syytä ensiksi tunnistaa, kuinka kirkko laittoi yön

pimeässä huoneessa alun alkaen valot päälle. Jos ei olisi 

tapahtunut yhtä, ei olisi tapahtunut myöskään toista 

(Lähteenmäki 2016, 176. "kuinka kontrafaktuaalisuus historiassa

yleensä esiintyy"). 


Keskiaika ei muuten ollut erityisen pimeää aikaa, vaan

monessa mielessä täysin päinvastoin. Aivan tuoretta 

huippuluokan historiantutkimusta keskiajan tieteellisistä ja

teknologisista saavutuksista on tuottanut vaikkapa Cambridgen

yliopiston tieteenhistorioitsija Seb Falk. Hänen The Light Ages 

valittiin vuoden 2020 parhaaksi kirjaksi mm. BBC History

Magazinen toimesta. Mistään tyhjiöstä moderni tiede ei ole

noussut.


Kansainvälisen oikeuden isähahmoksi tunnustetaan yleisesti

dominikaaniteologi, filosofi ja oikeustieteen professori

Francisco de Vitoria (1473-1546). Hänet voidaan nähdä erittäin

perustellusti myös ihmisoikeuksien “keksijänä”. 

Juuri dominikaanit hyökkäsivät voimakkaasti

imperialismipolitiikkaa ja sen seurauksena intiaaneja kohtaan

kohdistuneita julmuuksia vastaan. 

 

Katolisen kirkon ihmisarvokäsityksillä oli ratkaiseva rooli

ihmisoikeuksien julistukseen johtaneessa taustoituksessa, 

kommentoi professori Arto Laitinen. Jokainen ihminen 

Jumalan kuvana oli samanarvoinen ja aivan erityinen.

Ateistiselle ja ei-uskonnolliselle suunnalle tästä seuraa 

eräs moraalifilosofian vaikeimpia ongelmia. Ihmiset 

moraalisesti erityisasemaan asettavasta 

ihmisarvokäsityksestä pitää luopua tai sitten kuvio täytyy 

perustella tavalla, joka ei pohjaudu Jumalan ilmoitukseen

eikä määrittele olentojen oikeuksia lajin perusteella.

(Laitinen 2020, 231.) 


Ihmisarvo ei perustu ihmisoikeuksien julistukseen eikä 

neuvottelujen tulokseen. Julistukset ja neuvottelut 

pohjautuvat objektiiviseen todellisuuteen eli siihen, miten 

asiat ovat ihan oikeasti. Ihminen on Jumalan kuva.

Totuus, jonka paljastivat ennen kaikkea kristityt.


Mitä tulee orjuuteen, niin paavit ovat johdonmukaisesti hyvin

jyrkästi tuominneet sen ainakin 1400-luvulta alkaen ja kirkko

on väkevästi vaikuttanut orjuuden lakkauttamiseen. 

    

Lyömäaseena kirkkoa vastaan halutaan korostamisen

päälle korostaa ja usein jopa vääristellä tiettyjä historian 

vaiheita. Vain harvoin puhutaan (tai halutaan puhua) siitä,

millaista myönteistä muutosta kirkko on maailmassa

oikeasti merkinnyt. Ongelmaton valtion ja kirkon välinen suhde

ei ole koskaan ollut. Hyvin vakavia virheitä ja vääryyksiä on

kiistatta myös tapahtunut. Uskovien rankat rikokset ovat

totta. Synti on todellista, en tosiaan ole immuuni.


Henkilökohtainen kokemus kertoo Jumalasta


Jumalan voi myös mystisesti kohdata. Vaikka olen itse saanut 

yliannostuksen erilaisista näyistä, ilmestyksistä ja kokemisista, 

niin kiistän silti kyynistyneeni. Uskallan vilpittömästi sanoa, 

että kokemus Jumalan läsnäolosta on hyvin todellista. 


Jumala on myös jättänyt sormenjälkiä. Kokemus kauneudesta 

voidaan varmaankin esittää aivokuvissa jonkin aivolohkon 

osan aktivoitumisena. Mutta kauneus ei ole vain aivosähköjen

virtaamista. Se on jotain muuta. Asian olemus ei paljastu 

aivokuvissa, vaan omakohtaisessa kokemuksessa.


On aikoja, kun Jumala on täysin vaiti. On hetkiä, jolloin rukoukset

eivät tunnu nousevan huoneen korkeutta korkeammalle. Mutta 

kyllä Jumala koskettaa ja tulee ihmistä lähelle.


Kokemus Jumalan läsnäolosta ei vain tule kuin Manulle illallinen. 

Se vaatii aikaa ja vaivaa, vilpitöntä itsensä avaamista, 

siihen ei kuulu turvavälit. Kokemukset ovat todellisia. 


Tunteiden ja kokemusten etsintä ei silti ole sama asia kuin 

Jumalan etsintä. Ihmisen täytyy avata itsensä jollekin muulle 

kuin uudelle elämykselle. Joskus Jumala suo tällaisia mystisiä

kokemuksia, mutta ne ovat kuorrutus kakun päälle eivät itse 

kakku. Harva kohtaa Kristuksen kuin Paavali, mutta joku kohtaa.

 

Kokemuksiin voi suhtautua varovaisesti, mutta niihin 

ei tarvitse asennoitua kyynisesti. Kaikki ei vain ole

avoinna ulkopuoliselle tarkkailijalle kuin kalat akvaariossa.


Todellinen kohtaaminen ei ole vain itkua, naurua tai kylmiä 

väreitä, vaan se tulee esiin nälkäisistä, köyhistä ja sairaista

huolehtimisena. Jumalan kohdannut paljastaa itsensä 

ennen kaikkea uhrautuvassa rakastamisessa. He tekevät 

hyvää niille, jotka eivät voi maksaa takaisin. Kun

nunna pyytää "ampukaa minut, älkää lapsia", tapahtuma

ei tyhjene neurotieteellisin selityksin. On jotain muutakin.


Usko antaa elämään suunnan 


Koska Jumala on olemassa, niin ihmeissä ja Kristuksen 

ylösnousemuksessa ei ole mitään selittämätöntä. 

Hyvin ihmeellisiä? Tietysti, siksi monet eivät usko. 


Luotan historialliseen todistusaineistoon, kuten silminnäkijöiden

todistuksiin Kristuksen ylösnousemuksesta, vaikka David Hume

väitti ettei kannattaisi. Kuvaukset ovat uskottavia. En vain ole jo 

etukäteen poissulkenut ylösnousemuksen mahdollisuutta. 

 

Lähtökohtani on päinvastainen: uskon Jumalaan. Puhtaasti

aineellinen maailmankuva ei ole itseoikeutettu lähtökohta

näkymään ihmeellisestä maailmankaikkeudesta.


Uskon heitä, jotka ovat kertoneet ylösnousseesta Kristuksesta.

Historialliset perustelut ovat myös erinomaisia. 

 

Tietenkin uskominen vaatii uskoa. Mutta lähtökohtani ei ole 

kyynisyys ja epäily, vaan usko. Jos Jumala on olemassa, niin 

Hänelle ei mikään ole mahdotonta. Jos Jumala on olemassa, 

niin Hän voi tehdä asioita, jotka menevät ylitse oman 

käsityskykyni. Apostolit eivät olleet huijareita.


Jos Jumalaa ei olisi, niin ei olisi mitään suurempaa tarkoitusta. 

Kaikki loppuisi kuolemaan. Tai paremminkin, mitä olisi koskaan

oikeastaan edes alkanut olla? Aine vaan muuttaisi muotoaan

kosmoksessa. 


Joskus aine on kiviä, joskus puita, joskus tähtipölyä, joskus

lihaa ja verta. Pelkkää fysiikkaa ja kemiaa yhtä kaikki. Siinäpä 

se. Liike jatkuu, muoto muuttuu. Vain hetki eikä meitä enää 

muista kukaan. Kosminen pöly leviää jälleen kosmokseen. 


Ei moraalia, ei merkitystä, ei toivoa. Tai ehkä kaikki tuo vain 

hyödyllisenä fiktiona. Kenties parasta olisi hankkia

mahdollisimman paljon rahaa, mainetta, valtaa ja nautintoa

sen aikaa, kun musiikki vielä soi?

 

Jos siis on ylipäätään mielekästä edes puhua mistään 

hyvästä, parhaasta ja hyödyllisestä. Mitä arvostelmia voidaan

johtaa pelkistä alkeishiukkasista? Täytyy olla jotain 

enemmän. Me intuitiivisesti tiedämme sen.


Kaikkea voi tietenkin epäillä. Ehkä elän oikeasti Matrixissa? 

En kykene todistamaan, että näin ei olisi.

 

Mutta jotkin asiat ovat itsestään selviä. Hyvän ja pahan

todellisuus. Kykyni valita toisin. Aistieni luotettavuus. 

Elämän ihme. Ja paljon muutakin kuten se, että en ole

oikeasti vain aivot ämpärissä enkä elä Matrixissa. 

Täällä sitä ollaan - tietoisina, todellisina ja rakastavina 

olentoina! Jumala istuu luontevasti kuvaan.


Minun ei tarvitse puristaa kaikkea aukottomaksi loogiseksi

analyysiksi voidakseni uskoa. Usko Jumalaan on 

perusteltua, vaikka sen aukoton todistaminen on vaikeaa.  

Jotkut asiat voi vain nähdä. Avoimia kysymyksiä jää,

mutta lähtökohtana säilyy usko.

 

Ihminen on läpikotaisin sosiaalinen olento


Täysin itsenäinen “minun usko” on kuitenkin myytti. Niin paljon

meihin vaikuttaa ympäristömme. Usko ei synny eikä kasva 

tyhjiössä. Eikä uskon puute. Sosiaalinen kanssakäyminen 

vaikuttaa suuresti siihen, mitä meistä tulee. Myönnän tämän

avoimesti ja kokemuksen syvällä rintaäänellä.


Dosentti Tuomas Tepora kertoo, että sosiaalisen 

konstruktivismin (tai konstruktionismin) mukaan ihmisen

ymmärrys rakentuu yhteisössä. Näin tapa katsella ja kokea

maailmaa on suorastaan sosiaalisen ympäristön määräämä.

(Tepora 2018, 86-87.)


Ihminen ei ole erillinen saari. Helluntailainen tai karismaatikko

kasvaa uskoonsa siinä missä vaikkapa luterilaisen 

herätysliikkeen jäsen. Perheen, ympäristön, ystävien ja 

kulttuurin vaikutus ajatteluun on valtava. Ymmärrys rakentuu

yhteisössä. Tämä koskee meitä myös heitä, joille vain aine ja 

energia ovat todellista. Ihminen on juuriaan myöten sosiaalinen.


Totuus on, että synnymme tiettyyn ympäristöön, aikaan

ja paikkaan. Ympäristön muuttaessa käsityksiään oikeasta

ja väärästä, yksilön käsitys muuttuu usein mukana. 

Muuttuneet arvot vaikuttavat yksilön ajatteluun,

tiedostamattakin.


Voimme tunnistaa lukuisia asioita, jotka olivat yleisesti 

paheksuttuja vaikkapa 20 vuotta sitten

(puhumattakaan 50 vuotta sitten), mutta nykyään ne ovat 

täysin hyväksyttyjä, ja toisaalta päinvastoin. Ajattelu

on muuttunut. 


Joskus oli esimerkiksi selvää, että viimeistään ennen 

lapsia parit avioituvat. Nykyisin pitkästä avosuhteesta, 

ennen joskus mahdollisesti tapahtuvaa avioitumista, 

on tullut yleinen normi. Häät ovat ennen kaikkea 

romanttinen juhla. Avioliitto ei välttämättä päätykään 

kuolemaan, vaan hyväksyttävästi romantiikan hiipumiseen 

ja erilleen kasvamiseen. Kun mieltymykset eivät enää

täyty, voi kumppanin vaihtaa toiseen.

 

Elisa Aaltola ja Vilma Hänninen kirjoittavat: 

"Yhteisökeskeisissä kulttuureissa rakkaus mielletään usein

käytännölliseksi ja uhrautuvaksi kumppanuudeksi, kun 

taas yksilökeskeisissä kulttuureissa korostuu 

todennäköisemmin yksilön halu toteuttaa vapaasti omia 

mieltymyksiä ja saavuttaa itselle intohimoista

mielihyvää (Aaltola & Hänninen 2020, 101)."


Ajan saatossa kulttuurit muuttuvat. Samoin uskovien 

moraalikäsitys on käynyt läpi puhtaan vallankumouksen 

viimeisen sadan vuoden aikana. Jotkut konstruktionistit

tosiaan menevät ajattelussaan niin pitkälle, että heidän

mukaansa oikeaa ja väärää, totuutta ja valhetta ei 

yleispätevästi ole edes olemassa. 


He ovat väärässä. Kyllä on. Mutta on totta, että joskus

esimerkiksi pikkulasten hylkääminen kuolemaan ja

julma orjuus ovat olleet ihmisille aivan tavanomaisia 

asioita. Ovat ne silloinkin olleet väärin, mutta ihmiset

eivät ole sitä nähneet. Ajattelu rakentuu yhteisössä. 

Isovanhempieni maailma on ollut dramaattisesti 

toisenlainen, myös arvoiltaan ja ajattelultaan, verrattuna

omaani.  


Moraali nähdäänkin toisinaan puhtaasti ajan tuulissa 

huojuvana yhteisöllisenä rakennelmana. Ajat muuttuvat,

niin myös oikea ja väärä. Kyse on lopulta vain

sosiaalisesti rakentuneesta todellisuudesta. Jos emme

pidä siitä, miltä oikea ja väärä näyttävät, voimme yhdessä 

muuttaa niitä toisenlaisiksi. Ja katso, ne muuttuvat. Me 

luomme sen, joten voimme myös muuttaa sen. Kyse on 

siitä, mitä me yhdessä tunnemme tai mitä mieltä olemme. 

(Hacking 2009, 38-39.)  


Kristitty ei voi yhtyä näkemykseen, jonka mukaan moraali 

on vain ajan trendien mukana vaihtuva ihmisten 

rakennelma. On silti kiistatonta, että olemme syvällisesti 

aikamme ja yhteisömme muovaamia. 


Tiedän itsestään selvästi, että on olemassa hyvä ja

paha, oikea ja väärä. Mutta niiden sisällöt eivät ole 

ollenkaan itsestään selviä. On asioita, joita on vaikea nähdä

suoraan. Tarvitsen apua. Tarvitsen auktoriteetteja. 


Emme todellakaan ole ulkopuolisista vaikutuksista

riippumattomia emmekä kovinkaan itsenäisiä ajattelijoita. 

Sosiaalisten vaikutusten rooli on suuri,

sosiaalitieteilijöiden mielestä jopa määräävä. Millainen on

historiani? Kenen tulkintoja toistan? Ovatko he oikeassa?


Kysymysten edessä


Vaikka lähtökohtani on usko, minulla on uskon sisältöön liittyviä

kysymyksiä. Missä määrin sosiaaliset tekijät "määräävät" 

uskoni sisällön? Olisiko toisessa ympäristössä uskoni 

rakentunut toisenlaiseksi? Mitä kristityn tulisi oikein uskoa? 

Onko se mihin olen kasvanut itsestään selvästi totta?

Surullinen fakta on, että kristillisyyden nykytila on varsin sekava.

Meitä jakavat kysymykset eivät ole pieniä.


Näkemyksiä ja tulkintoja on paljon. Valitsenko runsaasta 

tarjonnasta vain itselleni mieluisimman? “Minun usko” ei 

enää riitä. 


Tarvitsen enemmän kuin vain sen, mihin olen kasvanut tai mikä 

on sosiaalisesti hyväksyttyä tai mitä joku on kokenut. Tahdon 

tarkistaa, kuinka asiat oikein ovat. Vieläpä, minun on 

antauduttava sille mahdollisuudelle, että oma näkökulmani ei

välttämättä ole aina automaattisesti se oikea.


Kaipaan totuutta, en itsevarmoja mielipiteitä. Siksi uskoni 

etsii ymmärrystä. Uskon ja moraalin kysymykset ovat niin suuria, 

että niiden suhteen en tahdo olla välinpitämätön.

 

Lisätietoa:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Intuitio

https://fi.wikipedia.org/wiki/Eettinen_intuitionismi

Phenomenal Conservatism: https://iep.utm.edu/phen-con/

https://www.areiopagi.fi/2016/10/onko-objektiivinen-moraali-illuusio/

Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

40 vuoden pyhiinvaellus osa 4.

Uuden edessä: katolisen kirkon täyteen yhteyteen

40 vuoden pyhiinvaellus osa 1.

Helluntailainen näkökulma: Joutuuko katolinen helvettiin? Osa 1.

40 vuoden pyhiinvaellus osa 2.

40 vuoden pyhiinvaellus osa 3.

Ei enää protestantti

Mikä on nyt toisin?

Tähän olen tullut (osa 1.)