Uskon kriisistä uuteen löytöön (osa 2.)
Matka on vaatinut uskoni puhdistumista. Ensinnäkin lähtiessäni selvittämään asioita vastassani olivat minuun iskostuneet ennakkoluulot ja oppimani ajattelutavat. Jos olisin totuuden etsijänä vilpitön ja rehellinen, niin minun olisi kyettävä haastamaan omat ennakkoluuloni. Tarvittaessa minun olisi oltava valmis jopa muuttamaan mieltäni.
Henkilökohtainen historia ja syvään juurtuneet käsitykset ovat osa ihmisen identiteettiä. Kun syvään juurtuneita näkemyksiä ryhtyy haastamaan, niin silloin lähtee varmuudella kiipeämään melkoista vuorenseinää pitkin. Henkilökohtainen historia ei ole tiukasti suljettu vankila, joka pakottaa aina ajattelemaan kaikesta jotenkin tietyllä tavalla, mutta se vääjäämättä vaikuttaa suuresti ajattelutapaan ja asenteisiin. Perinteen voima on väkevä.
Kun aiemmin oppimani kuva alkoi hajota silmissäni, alkoi paini sen kanssa, että uskaltaisin olla enemmistön kanssa eri mieltä ja kykenisin seisomaan omilla jaloillani. Minun on täytynyt vuodattaa kaikki rohkeus peliin uskaltaakseni haastaa itseäni selvästi vahvempien ja terävämpien varmuutta huokuvia näkemyksiä eri uskon kysymyksistä.
Henkisesti on ollut suorastaan ylivoimaista tiedostaa, että asemoin kirjoitusten myötä itseni vääjäämättä vastoin sitä, mikä on ryhmässäni täysin varmana jaettu näkemys, kiistaton totuus. Olen käynyt painia vertaispaineen kanssa ja tuntenut sen edessä suurta heikkoutta. Vastus on näyttänyt ylivoimaiselta.
Kirjoitustyö on ollut henkilökohtaisella tasolla taistelua pelkoja ja paheksuntaa vastaan. Se on ollut sen faktan kohtaamista, että edessäni ei ole hyväksyntää eikä arvonantoa. Eivät kaikki paheksu, joillekin olen vain pettymys. Tämän yläpuolelle olen yrittänyt nousta ja kerätä rohkeuteni.
Helluntailaisuudessa elää nimittäin hyvin vahvana luottamus yhteisön sisällä jaettuihin tulkintoihin uskon kysymyksistä. Helluntailaiset ovat yleisesti ottaen sangen vakuuttuneita (monet käytännössä täysin varmoja), että oma usko tulkintoineen ja kokemuksineen edustaa muihin verrattuna sitä puhtainta ja aidointa ilmaisua alkuperäisestä kristillisyydestä. Muihin kristillisiin suuntiin nähden helluntailaiset edustavat ylivertaista ja alkuperäistä kristinuskoa, puhdasta oppia ja väkevintä Hengen voimaa.
Aivan varhaisin kristinusko on helluntailaiselle se ehdoton ideaali ja itsestään selvästi kristinuskon tavoiteltava ihanne. Tämän jälkeen tapahtunut kehitys on lähinnä rappiota, joka koitti lähes välittömästi apostolien jälkeen. Alkuperäinen apostolinen usko on viimeisinä päivinä kuitenkin palautettu erityisesti helluntailaisuudessa. Kirjoitukset täytyy ymmärtää oikein ja nimenomaan helluntailaisuudessa ne on ymmärretty oikein.
Kun tähän yhdistyy karismaattinen Hengen voima, niin kyseessä on vastustamaton osoitus siitä aidosta, eloisasta, rohkeasta ja alkuperäisestä kristillisyydestä, josta myös Apostolien teot todistavat. Apostolinen voitelu ja apostolinen oppi ovat vihdoin palautuneet. Reformaatiossa alkanut uskon puhdistuminen on saavuttanut helluntailaisuudessa eräänlaisen huipentumansa, jonka sisältä on jatkuvasti noussut uusia aaltoja.
Vastaavasti kirjoitusteni aiheita kohtaan (yleisesti ne myös juontuvat hyvin varhaiseen kristillisyyteen), asenteet ovat yleensä perin epäluuloisia, jopa vihamielisiä (huomioitavaa on, että asenteet kohdistuvat vääriksi nähtyihin opetuksiin eivätkä ihmisiin, jotka täytyy harhoista ja eksytyksestä pelastaa). Kristityn täytyy uskoa oikein. Harhaoppisuus on tietenkin vakava juttu.
Kristinuskosta ulkokehällä ovat Jehovan todistajat ja mormonit, mutta katolilaisuus menee monien helluntailaisten papereissa käytännössä näitä varsin lähelle (viittaan tässä yhteydessä ja jatkossa ennenkaikkea ei-ekumeenisesti suuntautuneeseen helluntailaisuuteen). Näiden välillä on kyllä olemassa ero, mutta se on lähinnä aste-ero, koska harhaopeista on näiden kaikkien kohdalla kyse. Katolinen usko edustaa sitä luopumusta, johon kristikunta kaikkialla vajosi erittäin nopeasti apostolien kuoltua. Tämä kuva kristinuskon historiasta on itsestään selvä ja täysin varma, annettu lähtökohta.
Katolilaisuus on yksinkertaisesti niin kaukana puhtaasta kristillisestä opista, ettei heitä monien helluntailaisten mielestä voi pitää kristittyinä (viittaan ei-ekumeenisesti suuntautuneeseen helluntailaisuuteen) ja katolisiin kohdistuukin paljon lähetystyötä helluntailaisten taholta. Katoliset ovat harhaoppisia ja "valhe-evankeliumin eksyttämiä Marian palvojia, paavin palvojia, kirkon palvojia, pyhimysten palvojia ja sakramenteista puhuvia taikauskoisia", joista jotkut saattavat silti Jumalan ihmeellisen armon johdosta pelastua. Harhaoppien lista on kovin pitkä ja erilaiset historian (ja nykyisyyden) hirveydet todistavat kirkon pimeyden siinä määrin aukottomasti, että sen suurempaa selvitystä ei ole tarpeen tehdä.
Tämän tietävät kaikki ja asia on täysin selvä jokaiselle, joka tuntee Raamattua edes alkeellisesti. Katolinen kirkko luetaan usein sisään Ilmestyskirjan symbolisiin kuvauksiin - oikeiden kristittyjen ankarana vihollisena. Tosi kristitty voi toki erinomaisesti olla joku muukin kuin helluntailainen, mutta puhtain apostolinen usko on löydettävissä helluntailaisuudessa. Katolinen opetus on sen sijaan kaikkein pisimmälle vajonnut kaikkiin ihmisten traditioihin ja erinäisiin harhoihin, jos siitä voidaan ylipäätään edes puhua kristillisenä opetuksena.
Kuvaukseni on varsin tavanomaisesti jaettu tilannekuva erityisesti ekumeniaa vieroksuvassa perinteisessä helluntailaisuudessa ja helluntailaisuudesta irtautuneessa karismaattisuudessa eli siinä taustassa, josta minä tulen (ja joka on vallan iso pala helluntailaisuutta). Edelleen, näihin asenteisiin yhdistyy tyypillisesti niin korkea varmuus omista näkemyksistä, että todellinen keskustelu tuskin on edes mahdollista.
Jos ihminen todella tietää jotain aivan täysin varmasti, niin silloin hän tietää jotain aivan täysin varmasti. Jyrkät asenteet yhdistyvät yleensä perin suureen varmuuteen omista näkemyksistä. Tästä asetelmasta käsin ei niinkään etsitä vuoropuhelua ja kuuntelua, vaan harhaoppisen oikaisua ja käännyttämistä.
Ulkoisten tekijöiden merkitys
Tämä on taustaani. Siksi asioiden käsittely ja tutkiminen on ollut haastavaa, rankkaa ja ajoittain se on tuntunut jopa ylivoimaiselta. Rakastan ihmisiä taustassani (helluntailaiset rakastavat Kristusta ja ovat yleisesti kerrassaan sydämellisiä ihmisiä) ja olen saanut hengelliseltä äidiltäni (helluntailaisuudelta ja karismaattiselta evankeliselta kristillisyydeltä) tavattoman paljon, mutta mainitsemani asenteet ovat monilla äärimmäisen syvällä ja ne kumpuavat syvään juurtuneista ennakkoluuloista.
Koska tämä on lähtökohtani ja koska kohtasin omakohtaisen tutkimisen myötä varsin huomattavan ristiriidan sen välillä, mitä minulle oli kertakaikkisesti täysin varmana tietona eri asioista vuosien saatossa kerrottu, niin en voinut kuin kirjoittaa. Se oli nähdäkseni rakentavin ja kenties ainoa mahdollinen tapa käsitellä asioita, joista puhuminen menee perin helposti kiukkuiseksi väittelemiseksi.
Toinen mahdollisuus olisi ollut vain vaieta ja antaa sosiaalisten paineiden ohjata omaa toimintaani päivieni loppuun saakka. Minun olisi painittava sen kanssa, että uskaltaisin haastaa, vaikka olenkin lähtökohtaisesti aina mieluummin samaa mieltä kuin eri mieltä ja mieluummin mukaudun kuin laitan hanttiin.
Uskon kysymyksissä ihmiset eivät yleisesti muuta mielipiteitään juuri koskaan, jos he ovat jotkin näkemykset ja uskomukset kerran omaksuneet kiinteäksi osaksi identiteettiänsä. Taustastani käsin sellainen tulkinta, jonka mukaan katolinen kirkko olisikin pysynyt varsin uskollisena varhaisen kristinuskon opetukselle (siitä huolimatta, että kirkossa on kiistatta ajan saatossa ollut valtavasti syntiä ja erilaisia suuria ongelmia), nähdään yleisesti ymmärrykseltään sumentuneen ja vihollisen eksyttämän ihmisen puheeksi. Eivät kaikki näin ajattele, mutta sangen monet ajattelevat ja näillä asenteilla on aina helluntailaisuuden juurille saakka juontuva pitkä historia.
Toisaalta reaktioni kertovat myös hyvää: on vielä olemassa ihmisiä, jotka ottavat uskon ja opin erittäin tosissaan ja vakavasti. Fundamentalistinen helluntailaisuus (ilmaisu on latautunut, mutta en keksi parempaakaan ja fundamentalismi kuvaa osuvasti ihmisten varmuutta omista ajatuksista sekä yleistä asennetta suhteessa toisiin tulkintoihin) suhtautuu uskoon vakavasti (niin kuin minusta pitääkin), mutta joidenkin omien tulkintojensa kriittistä arviointia (tai edes haastavaa keskustelua niistä) se ei siedä.
Avoin suhtautuminen itselle vieraisiin tulkintoihin ei ole yleensä tullut kyseeseen eikä omia tulkintoja tiukasti haastaviin tulkintoihin ole edes haluttu tutustua (kuin korkeintaan siinä mielessä, mitä omat opettajat ovat kertoneet toisten uskosta), vaikka periaatteessa mitään virallista selitystä Raamatusta ei tunnusteta olevan olemassa. Omista näkemyksistä on oltu siinä määrin vakuuttuneita ja toisella tavoin Raamattua tulkitsevat ovat varmuudella sijoittuneet enemmän tai vähemmän ulkokehälle oikeasta uskosta, ettei tällaiset asiat ole vaatineet sen enempää huomiota. Ajatus on näyttänyt olevan: “Tosi uskovainen uskoo niin kuin minä uskon. Tämä asia on luja ja varma.”
Teoriassa täysin vapaaseen ja itsenäiseen Raamatun tulkintaan Hengen johdossa sitoutuneen tradition sisällä tällaiset asenteet näyttävät minusta ristiriitaisilta. Haastavat näkökulmat yleensä sivuutetaan nopeasti. Vallitsevien tulkintojen haastaminen aiheuttaa liikkeen sisällä voimakasta ärtymystä, vaikka mitään virallista asemaa traditiolle ei tunnusteta.
Ryhmäpaine pitää liikkeen sisällä huolen siitä, mitä voi sanoa ja mitä ei voi sanoa. Usko mukautuu siihen, mikä on sosiaalisesti hyväksyttyä (tämä ei sinänsä ole mitenkään erityisesti helluntailainen ilmiö, vaan ihmiselämän todellisuutta). Täysin itsenäinen tulkinta Raamatusta Hengen valaisussa eri uskon kysymyksistä on siten enemmänkin teoreettinen kuvaus kuin todellisuutta. Vapaan tulkinnan raamit ovat tarkat. Jokainen voi teoriassa vapaasti tulkita Raamattua Hengen valaisussa ja itsenäisesti selvästä Raamatusta ratkoa erilaiset uskon ja moraalin kysymykset. "Vääriin" tulkintoihin reagoidaan kuitenkin voimalla, vaikka ne olisi asianmukaisesti ja uskottavasti Raamatulla perusteltavissa.
Olen jostain syystä oppinut ajattelemaan, että olen aina tehnyt jotain vakavasti väärää, jos minuun kohdistuu kiukkua tai ärtymystä. Olen mieluummin ihmisten kanssa aina lähtökohtaisesti samaa mieltä kuin eri mieltä. Kun joku on omista näkemyksistään ja tulkinnoistaan vakuuttunut kertakaikkisesti, niin tunnen suurta kiusausta mukautua tällaisten henkilöiden ajatuksiin ja näkemyksiin.
Vapaissa suunnissa ja karismaattisessa kristillisyydessä on monia hengellisiä vaikuttajia, jotka kokevat Jumalan suoraan heille sanoneen jotain. Usein he ovat äärimmäisen vakuuttuneita näkemyksistään. Jos jollekin Jumala on suoraan asiat ilmoittanut tai kun henkilö on tulkinnoissaan saavuttanut aivan absoluuttisen varmuuden, niin mikä minä olisin siihen sanomaan mitään vastaan? Päinvastoin, haluan olla samaa mieltä, mukautua ja totella, kun joku kerran tarjoaa itseänsä minulle todella luotettavaksi auktoriteetiksi.
Kilttinä luonteena olen joskus pyöriteltävissä. Pelkkä paheksunnan uhka usein riittää. Jos joku suuttuu siihen mitä sanon, niin koen vahvasti, että minun täytyy pyytää syntynyttä reaktiota anteeksi. Kun kyse on omassa ryhmässä hyvin syvällä istuvien uskon totuuksien haastamisesta, niin silloin vähintään hiljainen paheksunta on odotettavissa oleva reaktio.
Minulle se on vaikeaa, koska haluan "kuulua joukkoon". Kun joku on saanut jonkun voimakkaan kokemuksen ja pyytää minulta jotain, niin mieluummin tottelen kuin torjun pyynnön. Haluan olla samaa mieltä ja välttää aiheuttamasta pettymystä.
Tietyt tulkinnat ovat kiinteä osa sitä maailmaa, johon olen kasvanut ja varttunut. Uskon näkemykset ovat erottamaton osa ihmissuhteita, perhesuhteita, sukulaissuhteita jne. Näkemykset yhdistävät ihmisiä ja erottavat heitä. Kun opitut tulkinnat tulevat haastetuksi ja oma mieli muuttuu, niin silloin ihminen on vaikean tilanteen edessä. Miten tästä eteenpäin? Kuinka asemoin itseni suhteessa siihen ryhmään, johon kuulun ja jonka uskomuksia en joiltakin osin enää jaa?
Helluntailaisuuteen on sisäänrakennettuna mielenkiintoinen jännite. Lähtökohtaisesti se suhtautuu kaikkiin ulkopuolisiin auktoriteetteihin äärimmäisen vieroksuvasti, torjuu hierarkiaa ja painottaa yleistä pappeutta todella voimakkaasti. Yksilön vapaus tulkita Raamattua itsenäisesti on suuri, koska jokaisella todella uudestisyntyneellä uskovalla (tyypillisesti tällä tarkoitetaan henkilöä, joka on rukoillut ns. syntisen rukouksen) on suora henkilökohtainen yhteys Jumalaan. Monet inhoavat sanaa “kirkko” ja sen käyttämistä vältetään tietoisesti. Periaatteessa sola scriptura -periaatetta sovelletaan jyrkimmällä mahdollisella linjalla eikä kristinuskon historian näkökulmalla ole opin ja moraalin kannalta mitään merkitystä. Vain Raamattu on kaiken kristinuskon totuuden ainoa lähde eikä historian näkökulmalla ole väliä.
Todellisuudessa tämä kaikki kuitenkin yhdistyy hyvin voimakkaaseen opilliseen traditioon (kuten dispensationalismiin), joka tarkasti määrittää hyväksyttävän tulkinnan raameja. Helluntailainen opillinen perintö asemoi hyväksytyn tulkinnan Raamatusta tiukkaan laatikkoon (yhteisön tradition mukainen tulkinta).
Yleistä pappeutta painottavassa liikkeessä on myös hyvin vahva valta-asema tunnistetuilla voidelluilla julistajilla, jotka pyörittävät toimintaa usein seurakunnista irrallaan omien järjestöjensä kautta (ja ainahan voi itse perustaa tarvittaessa vaikka oman seurakunnan). Tradition ja auktoriteetit torjuva ajattelu yhdistyy siten voimakkaisiin henkilöauktoriteetteihin, joiden alle helluntailaiset käytännössä tahtovat alistua. Traditiosta vapaa tulkinta Raamatusta ei olekaan traditiosta vapaata. Helluntailaisuudessa elää oma vahva opillinen perintönsä, sillä on vahvat henkilöt auktoriteetteina ja vertaispaine pitää usein huolen siitä, että tradition mukaisen tulkinnan sisällä myös pysytään.
Käytännössä perinteelle ja tiettyjen auktoriteettien tulkinnoille annetaan helluntailaisuudessa aivan äärimmäisen suuri arvo. “Raamatun selvä sanoma” taipuu tarkoittamaan samaa kuin oman tradition esittämä tulkinta “Raamatun selvästä sanomasta”. Se mitä “Raamattu sanoo”, tarkoittaa samaa kuin mikä on liikkeen johtavien auktoriteettien ja tradition tulkinta siitä, mitä Raamattu sanoo.
Kaikkein radikaalein karismaattisuus onkin usein paljon voimakkaammin henkilöitynyttä kuin mikään muu kristillinen liikehdintä. Pelkän yleisen pappeuden maailmassa valta-asetelmat ovat todellakin olemassa ja ne ovat hyvin voimakkaita, vaikka eivät perustukaan virkaan. Mikä virallisesti torjutaan, tuleekin yllättäen vastaan. Perinteet ja valta-asetelmat elävät ja ohjaavat.
Ihmisluonto on sellainen, että se väistämättä etsii itselleen auktoriteetteja. Joidenkin auktoriteetti on Luther, joidenkin Calvin, joidenkin Wesley, joidenkin Spurgeon, joidenkin vaikkapa David Pawson tai sitten helluntailaisuus muutaman vuosikymmenen takaa. Ihminen ei yksinkertaisesti pääse pakoon sitä faktaa, että hän kaipaa syvästi auktoriteetteja ja lopulta valitsee nojautua johonkin. Me tahdomme seurata johtajia. Kyse on siitä, että juuri meidän omat auktoriteetit ovat ymmärtäneet kristinuskon totuuden muihin nähden ylivertaisesti. Me omistamme viimeisen totuuden.
Tarve uskon puhdistumiseen
Olen riippunut kiinni toisissa ihmisissä ja toisten ihmisten mielipiteissä. Uskoni ei ole oikeasti ollut ollenkaan niin kypsää lajia kuin haluaisin sen olevan. Sosiaaliset suhteet ja ihmisten mielipiteet ovat merkinneet minulle liian paljon.
Motiivini ovat vaatineet puhdistumista. Halu kuulua joukkoon ja olla pidetty on kohdallani painanut puntarissa enemmän kuin rehellinen totuuden perässä kulkeminen ja totuuteen sitoutuminen. En ole halunnut tulla poissuljetuksi ryhmästä, mutta samalla ymmärrän, että tietyt tulkinnat ovat taustassani täysin luovuttamattomia ja minä olen siitä perinteestä ajautunut joiltakin osin varsin kauaksi.
Kommentit
Lähetä kommentti